JÓGA PRO ZDRAVÁ ZÁDA

Určitě jste se už setkali s tvrzením, že jógu může cvičit opravdu každý. Vždy je ale třeba mít na paměti, že bychom měli přihlédnou k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Jóga je totiž skvělá prevence, ne vždy je to ale také léčebný nástroj. S čím mohou pomoci zdravotní styly jógy a jak poznat, že je lekce vedena opravdu kvalitně?

Jóga s rekvizitami

Jóga pro každého bez rozdílu věku či zaměstnání

Bolest zad a další nejen fyzické nepříjemnosti spojené s moderním životním stylem potkávají čím dál tím více lidí. Ať už jsou tyto bolesti vytvořené sedavým způsobem života nebo třeba špatnými pohybovými návyky, je potřeba problémy neodkládat a začít s hledáním řešení co nejdříve.

Cesta k fyzické i duševní pohodě

Jóga obecně může být v první řadě skvělou prevencí. Učí protahovat ztuhlé svaly, zvyšovat pružnost páteře a pomáhat jejímu napřímení, zapojovat správně svaly středu těla, zlepšovat funkci chodidla či pánevního dna … atd. Stejně tak nám navrací správné dechové návyky a ruku v ruce podporuje i duševní zdraví. Je to tedy kompletní balíček, který nás udržuje v celkové kondici. Stejně ale jako každé cvičení i jóga má svá specifika. Pokud máte spíše sedavý způsob zaměstnání nebo už se u vás projevily některé fyzické nepříjemnosti jako je bolest zad, vyzkoušejte spíše zdravotně vedené lekce jógy.

Jaké jsou hlavní výhody zdravotně vedených lekcí jógy? 

  • Naučíte se lépe vnímat své tělo a potřeby

  • Zjistíte, které cviky jsou pro vás vhodné a které zase naopak úplně nevhodné

  • Porozumíte principům zdravého pohybu, který využijete i v jiných formách cvičení

  • Pochopíte tělo jako celek

  • Obnovíte zdravé pohybové návyky

  • Naučíte se používat jógové pomůcky pro kvalitnější nastavení v pozicích

  • Zjistíte, že za bolestí zad se schovávají i jiné přidružené nesrovnalosti v těle

  • Díky pomalejšímu tempu lekce bude větší prostor na zpětnou vazbu od lektora

Kdo tyto lekce vede a jak poznám, že tomu opravdu rozumí? 

Pokud je lekce vedena jako zdravotní cvičení, měl by ji vést vzdělaný odborník, například fyzioterapeut. Lekce zdravých zad, kancelářské jógy nebo fyzio jógy mohou vést i lektoři jógy, kteří se nadále vzdělávají a rozumí tomu, jak tělo funguje. Tyto informace je dobré znát předem, abyste věděli, z čeho váš lektor vychází. Nebojte se svého lektora zeptat, pokud vám cokoliv není jasné.

 

Pro lekce je charakteristické:

  • pomalejší tempo s dostatečným časem na nastavení pozice

  • používání jógových pomůcek pro správné nastavení

  • detailní a srozumitelné instrukce lektora

  • asistence lektora a jeho zpětná vazba

 

Je třeba mít na paměti, že lektor jógy není lékař a je v pořádku, že nezná odpověď na všechno. Proto pokud se potýkáte s vážnějšími zdravotními omezeními jako jsou například problémy s páteří, pooperační stavy, artróza, těhotenství a jiné, poraďte se nejdříve s lékařem či fyzioterapeutem, zda-li pro vás cvičení jógy bude vhodné a na co si případně dát pozor. 

dolů pes

Nebude to nuda?

Často se setkáváme s názorem, že lekce zdravých zad jsou nudné, pomalé a moc si tam nezacvíčíme. I tady je ale opak pravdou. Výběr je široký a je třeba hledat, co vám bude nejvíce vyhovovat. Některé lekce mohou být dokonce náročnější, než například dynamické styly jógy a to z toho důvodu, že jsou například vedeny v dlouhých výdržích v správně provedených pozicích, kdy se zapojují velké i malé svalové skupiny. Cviky na střed těla (hluboký stabilizační systém) umí také maličko potrápit. U těchto lekcích je  obzvláště typické, že naše pozornost musí pracovat na 150%, aby nám nic neuteklo. Úplný odpočinek tedy nečekejte.

Motivace na závěr

V první řadě nečekejte, až se u vás objeví první zdravotní potíže a začněte s prevencí co nejdříve. Důležitá je jako u každé aktivity pravidelnost. Nečekejte zlepšení po první lekci a choďte alespoň 1x týdně, ideálně 2x týdně. Pouze hodina týdně ale nestačí. Když si spočítáte, kolik času denně prosedíme, je dobré si některé cviky z lekcí zapamatovat a v průběhu dne si je sám zopakovat. Některé pozice či cviky jsme schopni zvládnou například i v sedě u počítače, ráno po probuzení nebo večer před spaním. Každý pohyb se počítá. Učte se také vnímat špatné pohybové návyky nejen když sedíte, ale i když stojíte třeba na zastávce a používejte principy z lekcí kdykoliv během dne. Když se naučíte své tělo lépe vnímat a chápat jeho potřeby, bude pro vás pak bezpečné navštěvovat nejen jakékoliv styly jógy, ale také jakékoliv druhy cvičení. 

 

Mějte na paměti, že po odbourání špatných pohybových návyků se nezlepší jen bolesti zad, ale také třeba bolesti hlavy, zažívání, únava a další přidružené civilizační choroby.

Kdy a kam na lekci nebo kurz jógy pro zdravá záda?

Zaujala vás jóga pro a nejen pro zdravá záda a chtěli byste si ji vyzkoušet? Naše studio Yoga4everybody.cz najdete na Praze 1 v Jungmannově ulici

 

Zdravá záda jóga je součástí následujících lekcí a kurzů Yoga4everybody: