JIN JÓGA

Jin jóga propojuje učení dvou rozdílných původů: tradiční indickou hatha jógu a filozofii čínského taoismu. Právě podle taoistického učení je každý člověk charakterizován souhrou jin a jang – dvou protichůdných sil, jejichž poměr by měl být vždy v harmonii.

Vznik a podstata Jin jógy

Praktikování dlouhých výdrží a podobných technik připomínající dnešní jin jógu lze vypozorovat v Číně a na Tchaj-wanu již před dvěma tisíciletími, kdy podobná cvičení byla součástí taoistické jógy, jenž byla primárně praktikována mistry Kung-fu bojového umění, aby jim pomohla k lepší fyzické a psychické kondici. 

 

Jin jóga se představila západu až v 80 letech minulého století. Jejím zakladatelem byl Paul Grilley, který praktikoval tuto taoistickou techniku s mistrem bojového umění Paulie Zinkem. Praxe na začátku zahrnovala dlouhé výdrže v pozicích, poté se přecházelo do její dynamické části, připomínající zvířecí pohyby.

 

Paul Grilley odstranil dynamickou část praxe a zkombinoval jemné a dlouhé pozice pasivního protahování s taoistickým učením o meridiánech, a přitom zkoumal vliv individuální anatomie konkrétního člověka na dané pozice. Učinil tak z jin jógy to, co dnes známe.

Základní principy výuky

Jin jóga je intenzivní a zároveň velmi pasivní praxí a je prováděna bez působení svalového napětí. Tedy v naprostém uvolnění. Používáme při ní pomůcky, které pomáhají přizpůsobit pozici našemu tělu co nejlépe. Lekce jin jógy se skládá ze sérií dlouhotrvajících statických cviků v sedě nebo v leže, kde obvykle setrváváme po dobu tří až pěti minut.

 

Aby bylo praktikování jin jógy bezpečné a účinné, dodržujeme 3 základní principy:

1.   Nalezení hloubky pozice

  • Kde je moje hranice/limita, kam mohu v pozici zajít? Nalezení té správné hloubky v pozici spočívá v odhalení rovnováhy mezi „necítím nic“ a „cítím příliš“. 

2.   Nehybnost, pasivita, klid

  • Je má pozice uvolněná, bez působení svalového napětí? Podávám se gravitaci? Je má mysl klidná? Zastavení se v pozici je důležité, abychom lépe naslouchali svému tělu a poznali své limity. 

3.   Výdrž v pozici

  • Dlouhá nehybnost v pozici nám dovoluje rozvinout jinové kvality – poddání se, pozornost, schopnost cítit větší toleranci k nepříjemným vjemům.

Léčivý účinek pro tělo i mysl

Zatímco většina stylů jógy se primárně soustřeďuje na budování svalů a zvyšování flexibility, jin jóga cílí na protažení hlubších tělesných vrstev pojivových tkání – vazů, šlach a zejména fascií. Pomáhá nám nenásilným způsobem uvolňovat blokády fascií a zvyšovat pružnost a ohebnost tkání a udržovat naše klouby zdravé.

 

Jin jóga také harmonizuje proud energie, která se nazývá Čchi v meridiánech (energetických dráhách v těle). Meridiány probíhají celým tělem a zásobují všechny orgány, fascie, svaly a každou buňku touto životní energií čchi. 

Pro zachování tělesného zdraví je důležité udržovat tyto energie v rovnováze. 

Jak pomáhá pravidelné cvičení Jin jógy?

  • Zlepšuje pohyblivost našeho těla, zvláště v oblasti kloubů a kyčlí, uvolňuje fascie v našem těle

  • Snižuje stres a úzkost

  • Podílí se na posílení imunitního systému

  • Vyvažuje vnitřní orgány a zlepšuje cirkulaci energie v těle

  • Vyrovnává energie v našem těle

  • Zlepšuje schopnost meditace​

Pro koho je Jin jóga vhodná?

Jin jóga je vhodná pro každého, kdo umí respektovat své tělo. Je skvělým doplňkem k jangovým dynamickým stylům jógy, vhodná pro aktivní sportovce s jednostranným zatížením, ale také pro všechny ty, kteří se cítí unavení a bez energie.

Kdy a kam na kurzy a lekce Jin jógy?

Přijďte na jednu z lekcí Jin jógy. Naše studio Yoga4everybody.cz najdete na Praze 1 v Jungmannově ulici. Pokud nejste z Prahy, můžete vyzkoušet naše online kurzy jógy.

Jin jóga je součástí následujících lekcí a kurzů Yoga4everybody: