FYZIO JÓGA

Chcete vyzkoušet jógu, ale bojíte se zranění? Máte problémy s pozicemi a nechápete, proč je cvičíte? Cvičení s Helenou Pankowskou a lekce fyzio jógy vám s tím pomůže.

Fyzio jóga, cesta k dokonalé pozici

Asi už víte, že jóga má své kořeny v Indii a je vnímána jako souhrn vědomostí a učení, které mají pomoci člověku na cestě za osvobozením těla i ducha. Nejznámější a zároveň nejrozšířenější popis jógy v dnešní době je založený na Patanžaliho jóga Sutrách napsaných na počátku našeho letopočtu. Patanžali rozděluje cestu jogína na osm stupňů, jakýchsi schodů či pater, po kterých je možné stoupat k osvobození.

Fyzio jóga je cesta, která vám pomůže zvládnout jednotlivé stupně správně a bezpečně.

Cesta jogína jako osm větví stromu

I když možná bude lepší použít klasické přirovnání osmi stupňů k větvím stromu. Proč? Představte si patra nebo schody. Když vystoupíte na vyšší schod, můžete získat pocit, že ty pod vámi už nepotřebujete. S jógou je to přesně naopak! Všech osm větví je třeba praktikovat neustále tak, aby všechny tvořily celý strom. Bez ohledu na úroveň jogína.

První dvě větve, Jama a Nijama, jsou jakýmsi doporučením a návodem k tomu, jak správně žít v souladu se sebou samým a všemi ostatními. Další pomyslnou větví je Ásana. To je ta část, která je na Západě nejvíce vidět. Jedná se o nastavení fyzického těla, udržování ho ve zdraví, flexibilitě a síle. Poté přichází Pránájáma založená na práci s dechem a energiemi. Pratjáhára se věnuje stahování smyslů směrem dovnitř. Dhárana je koncentrace a Dhjána pak meditace. A konečně Samádhí zaměřující se na vhled, entázi a bytí, jedná se o nejvyšší stav vědomí.

 

Je zajímavé, že ze 196 slok tvořících Patanžaliho sútry, se pouze dvě nebo tři věnují ásaně. Nejznámější je: Sthira-sukham asanam, což by se dalo volně přeložit jako “ásana má být pevná a uvolněná zároveň”.

 

Jak s tím souvisí fyzio jóga? Už se k tomu dostáváme.

Proč je ásana tak důležitá?

Vždyť samotné jóga sútry ji téměř nezmiňují. Pokud se na to podíváme z hlediska jogína, který chce kultivovat tělo a duši, ásana je určená k tomu, aby dokázal dlouhé hodiny bezbolestně sedět a meditovat. Pokud se na to ale podíváme z pohledu západního člověka, který si pravděpodobně chce protáhnout a posílit svaly, zklidnit trochu roztěkanou mysl a chvíli se věnovat jen sám sobě, je jóga naprosto ideální a velmi dobře propracovaný systém tělesných a dechových cviků, které mohou člověku nabídnout vše potřebné. Pokud se ovšem praktikuje správně.

Možná vás to překvapí, ale v dnešním světě je jóga nejčastějším důvodem zranění způsobených ve sportu. Nebudu vás ubíjet statistikami, raději se podívejme, jakým způsobem se jóga cvičí. Ve většině lekcí se opakují ty samé ásany, ty samé pohyby a velmi podobné sekvence. Pokud tedy budete cvičit jednou týdně, s velkou pravděpodobností se vám nic nestane. Možná budete mít jen namožené svaly. Zároveň vám toto cvičení nepřinese žádné velké benefity. Anebo přinese, ale pouze úplně stejné jako například lekce pilates.

Na druhou stranu, když budete cvičit častěji, a to alespoň 3x týdně, úžasné účinky jógy se mohou začít brzy projevovat. Bohužel, stejně tak se zvýší šance na zranění. Jistě přemýšlíte, jak je to možné. Vysvětlení je jednoduché, jóga není magie.

 

Takže když budete 1000x opakovat pohyb špatně, budete mít buď štěstí a nezmění se vůbec nic. Zůstanete pořád ztuhlí nebo s bolestí v zádech. V horším případě se zraníte, budou vám muset vyměňovat klouby a rozhodně vám nebude lépe ani na těle ani na duši. Ano, já vím, asi trošku straším, ale i když jóga není magie, je mocná. Po výstraze vás teď uklidním.

Fyzio jógy se nemusíte bát, ale flákačka to nebude

Typ jógy, kterou učím já, lektorka Helena Pankowská, je založen na pár základních pravidlech, které zvládne opravdu každý. V pozici musíte mít pevnou základnu. Je důležité vytvořit určité prodloužení páteře a nastavit prostor v těle s motivem proč danou pozici cvičíte. Tedy mít podvědomí o tom, kde se jaké svaly bezpečně protahují nebo zapojují a kde už je to přes váš momentální limit, tedy nebezpečné.  Z těchto základů by měla vycházet každá lekce jógy.

 

Problém je, že spousta studentů jógy vlastně ani neví, jak si má správně stoupnout do pozice. Neví, kde je základna a jak udělat v těle prostor. Neví, proč se vůbec pozici učí a k čemu by mohla být dobrá.  A přesně s tím vám poradí Fyzio jóga.

 

Fyzio jóga pomůže začátečníkům i pokročilým

Učíme se, jak správně provádět ásany v pomalých sekvencích, které jsou založené hlavně na modifikovaném pozdravu slunci. V pozicích zůstáváme déle a zaměřujeme se nejprve na základní nastavení. Později přichází více detailů v jemnějších instrukcí.

 

Je nutné si uvědomit, co se v dané ásaně s vámi děje a opravdu věnovat pozornost svému tělu. Tady a teď. Není to jen o tom, že vás budu nutit k něčemu, na co třeba nejste zvyklí, je to hlavně o tom, abyste dělali to, co je pro vás zdravé a co vám pomůže k větší síle a flexibilitě.

 

Mé lekce fyzio jógy jsou zaměřeny na téměř všechny stupně pokročilosti. Zkušení studenti se naučí jemnější práci s tělem a nováčci mají šanci začít správně a nevytvořit si špatné návyky.

Proč cvičíme s pomůckami

Dalším specifikem mých lekcí jsou pomůcky v podobě jógových židlí, deček, bločků, pásků a spousty dalších. V některých hodinách použijeme třeba jen bločky, v jiných budeme pracovat s pomůckami celou lekci.

 

Cvičební pomůcky nám pomohou dosáhnout optimální pozice, a to bez hry ega a emocí vůči učiteli.  A navíc si díky nim můžeme vyzkoušet bezpečně a správně pozice, které by jinak byly moc obtížné a fyzicky náročné. Lekce vždy začínáme a končíme dechovým cvičením a obrácením pozornosti k sobě samým. Tuto koncentraci dovnitř se pak snažíme držet po celou lekci tak, že vás neustále vracím zpět k vašemu tělu detailními instrukcemi.

 

Na co se v lekci zaměříme?

V lekcích fyzio jógy

  • Si osvojíte základy jógových pozic

  • Pochopíte, proč se daná pozice cvičí a k čemu je dobrá

  • Získáte všeobecný přehled, jak se dají pozice využít k rozdílným záměrům podle zaměření lekce

 

Pamatujte, že dokonalá pozice neexistuje. Vždy je potřeba určité úsilí. Začátečník tak pracuje na hrubých obrysech, naproti tomu pokročilý jogín na jemnějších detailech. Práce však nikdy nekončí, což je krásou ásanové praxe.

 

Necvičíme, protože chceme umět stát perfektně na hlavě, cvičíme z čiré radosti z poznávání vlastního těla, limitů a životních vzorců, které se zrcadlí jak v těle, tak v našem chování.

Kdy a kam na lekci nebo kurz Fyzio jógy?

Zaujala vás fyzio jóga a chtěli byste si ji vyzkoušet? Naše studio Yoga4everybody.cz najdete na Praze 1 v Jungmannově ulici. Pokud nejste z Prahy, můžete vyzkoušet naše online kurzy jógy.

 

Fyziojóga je součástí následujících lekcí a kurzů Yoga4everybody:

  • Fyzio jóga s Helenou Pankowskou / pondělí 17:45 hodin / čtvrtek 17:45 hodin

  • (Nejen) Jóga pro bolavá záda opět s Helenou Pankowskou / každé pondělí v 16:30 hodin

  • Let's #BEACTIVE - Kurz Fyzio jógy pro začátečníky s Helenou Pankowskou a Katkou Prýmkovou / ve středu v 16:30 hodin

  • Půldenní workshop Playground - Pozdravy slunci A a B poctivě Helenou Pankowskou v neděli 00.1.2021

  • Fyzio jóga, pod vedením Heleny Pankowské, je hlavním pilířem výuky akreditovaného kurzu instruktor jógy

  • Facebook Yoga4everybody
  • Instagram Yoga4everybody
  • YouTube Yoga4everybody
  • Pinterest Yoga4everybody

Copyright © 2019 Yoga4Everybody. Všechna práva vyhrazena.